De creatiekracht van musicalgroep Creatiekracht
Sinds september begeleid ik via stichting Netwerk mijn kindermusicalgroep Creatiekracht in Hoorn. Tijdens het maken van een musical faciliteer ik dat kinderen hun talenten en creatiekracht ontdekken en daarin leren vertrouwen op zichzelf. Dat ze zich openen voor hun gevoel en hun unieke manier van zijn.
We zijn ons eigen instrument. Jouw creativiteit en manier van uiten kan immers weer inspiratie geven aan een ander en ook leerzaam zijn. De kracht van samen wordt groter als iedereen verbinding voelt met zichzelf en durft uit te komen voor zichzelf, in respect voor de ander.
Dat laatste gaat hand in hand met vertrouwen in jezelf voelen. Als je vertrouwen voelt in jezelf, voel je je ook niet aangevallen of beperkt door de uiting of het gedrag van de ander.
Ik wil kinderen ervan bewust maken dat zij ALTIJD zelf invloed hebben op een situatie, ook al lijkt dit van niet. Wij kunnen elke situatie zelf creëren, zoals wij wensen dat deze is.
De diepste wens van iedereen is om gezien te worden voor wie je werkelijk bent en voelen dat je ertoe doet. Hoe kun jij je in elke situatie zo bewegen dat jij dit voelt en dat jij jezelf geeft in jouw eigenheid, onafhankelijk van wat anderen doen?
Aanwezigheid is de sleutel. Door aanwezig te zijn in en bij onszelf opent zich de weg hiervoor.
Voor mij als begeleider is zelf aanwezig zijn dus essentieel. Zo kan ik ruimte geven aan dit proces, het proces zich laten ontvouwen en interventies doen die het creatieproces van het individu en de groep ondersteunen.
Hoe bewuster, nieuwsgieriger en opener ik aanwezig ben, los van oordeel, label, eigen conditioneringen, willen van buitenaf en resultaat, hoe vrijer de kinderen kunnen zijn. Dan kun je open staan voor elke uiting en gedrag, ook als deze in niets lijken op die van jou.
Zo doe ik het de kinderen voor, inclusief mijn eigen kwetsbaarheid, dat het mij soms ook niet lukt of dat ik het soms ook even niet weet. Ook dat mag er dan gewoon zijn. Kinderen kijken niet naar wat je zegt, maar naar wat je doet. En ze voelen alles aan.
Prachtige ingevingen en creaties
Het heeft geleid tot prachtige creaties. Zo bedacht één van de kinderen dat hij met de liedjes meedeed als gebarentolk. Geweldig! Want wie heeft bedacht dat je een liedje alleen maar kunt zingen?! Op mijn vraag, doe je dan alle liedjes zo mee?, antwoordde hij…..”Nee, dat wordt me te druk”. Geweldig toch! Op zijn eigen manier vond hij zijn plek in de groep.
Ook paste ik op verzoek van de kinderen de muziek van een intermezzo aan. Kon het geen kerstliedje zijn, vroegen ze? Ja, natuurlijk, zei ik. Ze kozen zelf het lied, Last Christmas van Wham. Zo gezegd, zo gedaan en ze hielpen mij daar ook nog eens enorm mee. Want ik zou een dansje maken en op dit liedje vond ik het echt veel makkelijker om dat te doen. Zo leidden hun ingevingen, en het feit dat ze ervoor uit kwamen, ook weer tot creatiekracht aan mijn kant.
Er was ruimte voor het voelen van verdriet, angst en boosheid, temidden van de groep of even op jezelf. Het mocht er allemaal zijn, zonder het te willen oplossen. Dat gebeurde vanzelf, simpelweg omdat het mocht stromen. Na een paar minuten deden kinderen gewoon weer mee. Compleet in verbinding met zichzelf en hun creativiteit. Hoe beter kinderen, en volwassenen, in staat zijn hun emoties te ontvangen, voelen en uiten, hoe meer zelfvertrouwen zij zullen ervaren.
Kinderen die aangaven dat zij niet konden repeteren zoals zij graag wilden, omdat andere kinderen zo druk waren, hielp ik herinneren aan hun creatiekracht door ze te faciliteren om in een aparte ruimte op hun eigen manier de scènes te repeteren.
Ik maakte een huisje voor het decor. Een prachtig staaltje aan creatiekracht, van mij en anderen. Van materialen verzamelen, bedenken hoe ik het huisje constructief zo kon maken dat ik het nog in de auto kon vervoeren tot het schilderen en aankleden.
Dat laatste deed ik samen met Hafsa en Lotta. Het was prachtig om te ervaren hoe we er, met onze eigen ingevingen en door open te staan voor elkaars ingevingen, een prachtig huisje van hebben gemaakt.
We hadden een geweldige voorstelling in december. Vanaf 23 januari beginnen we met het repeteren voor de volgende musical. Ik ben heel benieuwd wat we dan allemaal weer aan creatiekracht ontdekken.